Amme smoothie

"Amme-hjerne" kan det undgåes?

Ja det er sku et godt spørgsmål om nybagte mødre kan undgå det 100% ... Men jeg tænker, at det er mulig, at forebygge total "melt-down-brain" ;-)


En del af "amme hjerne syndromet" skyldes manglende søvn og den del kan ikke forebygges.

En anden del af det er, at mor glemmer sig selv. Pyt med, at hun har fedtet hår, pletter på tøjet og at avisen fra i foregårs stadigvæk ligger slået op på side 1, så længe hun husker, at spise reglmæssigt og næringsrigt.


Men mødre bliver ofte opslugt at barnet og barnets behov og kan syntes at det er besværlig at få spist med et barn på armen.

MEN INGEN NÆRING TIL MOR = INGEN NÆRING I MÆLKEN.... Og det er noget rod!


Men en smoothie pakket med næringsstoffer kan indtages med sugerør mens der ammes.

Det er vigtig, at det ikke bliver en ren sukkerbombe, at den smager godt og, at der kan laves rigelig af den så der er til mere end 1 gang og den kan sættes på køl i en kande.


Sundfedt er nærmest hovedingrediensen, - det er pakket med masser af energi, hjernen har så meget behov for det (og nu var det jo den der er fokus på lige nu) og det er med til at lave fløde i babserne og ikke skummetmælk (som der jo så absolut ikke er nok næring i til et lille nyt mini menneske).

Husk alt du spiser og drikker "smutter ned i babserne", så vælge din mad og drikke med omhu.


Det fedt du bør fokusere på at få er; kokosolie/mælk, avocado, solsikkekerner, olivenolie, hørfrø, græskarkerner, chiafrø, mandler, nødder, sesamfrø og evt. et tilskud fiskeolie.



Ønsker du, at peppe smoothien lidt op, kan du tilsætte:

  • vaniliepulver eller dråber

  • kakaopulver

  • lakridspulver

  • chai krydderier

  • kanel

  • kardemomme

  • proteinpulve